تبلیغات
بر بال انتظار - ضرورت طرح مباحث مهدویت - بعد اجتماعی -
بر بال انتظار
اللهم ارنی الطلعة الرشیدة
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 25 بهمن 1391 توسط مصطفی حدادی | نظرات ()

دو. بعد اجتماعی

بشر از روزی كه روی زمین قرار گرفت، پیوسته در آروزی یك زندگی اجتماعی سعادت بخش بوده و به امید رسیدن چنین روزی قدم برداشته است. اگر این خواسته تحقق خارجی نداشت، هرگز چنین‌ آرزو و امید در نهاد وی نقش نمی‌بست؛ همان‌طور كه اگر غذایی نبود، گرسنگی نبود و اگر آبی نبود، تشنگی نبود....

«مهدویت»؛ یعنی، امیدواری به آینده‌ای روشن، پیام رهایی بخش به بشر سرخورده و ستم دیده و اینكه روزی یك مرد الهی خواهد آمد و آنچه مردم بدان امید دارند، یقیناً برآورده خواهدكرد.

اعتقاد به وجود مصلح جهانی ـ یا «فوتوریسم»[1] ـ همیشه ما را در عرصه‌های مختلف مبارزات اجتماعی حمایت خواهد كرد، زیرا اگر واقعاً معتقد به امام زمان«علیه السلام» باشیم، خواهیم دید كه همواره یك پشتیبان نیرومندی ما را دركارهای اجتماعی، یاری می‌كند. بدون تردید نتیجه اعتقاد به امام زمان «علیه السلام» این نیست كه ما از تمامی كوشش‌های اجتماعی دست برداریم و درگوشه‌ای نشسته و انجام همة كارها را به ظهور امام زمان«علیه السلام» حواله كنیم! اصولاً حضرت ولی عصر«علیه السلام» از چنین افراد عاطل و باطلی كه صبح می‌كنند و به امور مسلمین اهتمام نمی‌ورزند، بیزار است.

و یك فرد مسلمان معتقد، همواره در كوشش و فعالیت است و برای خدا كار می‌كند و به زندگی (فردی و اجتماعی خود) خوشبین و امیدوار است و همیشه منتظر تعمیم عدالت و امنیت، بسط عدل و داد، آزادی و برادری و برابری و توسعه گزاره‌های دینی بر اساس توحید بوده و برای آنها تلاش می‌كند.[2]

شخص مسلمان، باور قطعی دارد كه تنها نظام اجتماعی عادلانه ـ كه به تمام خواست‌های مشروع بشری پاسخ داده و منصفانه‌ترین قوانین را برای انسان‌ها آماده كرده است ـ نظام حكومتی اسلام و قانون الهی قرآن است و زیباترین آن در عصر ظهور حضرت ولی عصر«علیه السلام» تحقق خواهد یافت و این، یعنی امید، نشاط و زندگی.

ماربین فیسلوف و مستشرق آلمانی در كتاب خود دربارة فوتوریسم شیعه می‌گوید:«از جمله مسائل اجتماعی بسیار مهم كه همیشه (می‌تواند) موجب امیدواری و رستگاری (باشد) همانا اعتقاد به وجود حجّت عصر و انتظار او است. چون معتقدات مذهبی از ملل شرق زمین تا دو قرن دیگر، كاملاً اثرات خود را خواهد بخشید و می‌توان گفت كه در این مدت و با این همه جمعیّت و اسباب طبیعی، شیعه پیشرفت محیّرالعقولی نموده و از حیث عده و نیرو و قدرت، مقام اول را حائز خواهد شد. و حتی اگر آثار معتقدات مذهبی از بین برود، شیعه دارای آن سرمایه‌ای خواهد بود كه ماورای قوای طبیعیه و عارضیه، شوكت و اقتدار و قوت و حكومت خود را در عالم نگه دارد».[3]

بنابراین اعتقاد به وجود مقدس مهدی موعود ـ ارواحنا فداه ـ امید را در دل‌ها زنده‌ می‌كند. هیچ وقت انسانی كه معتقد به این اصل است، ناامید نمی‌شود؛  چون می‌داند یك پایان روشن حتمی وجود دارد.... و سعی می‌كند كه خودش را به آن برساند.[4] و از حركت نمی‌ایستد و در برابر ناملایمات و سختی‌ها تن به شكست نمی‌دهد. این بزرگ‌ترین ره آرود اجتماعی برای بشر در پرتو اعتقاد به«مهدویت» است.

شناخت و اعتقاد به امام زمان«علیه السلام» مانع از همكاری شخص معتقد، با ستمگران و ظالمان می‌شود و در برابر حكومت‌‌های فاسد تا حد توان پایداری می‌كند؛ چون او منتظر امامی است كه هرگز با ظلم و ستم سازش نكرده؛ بلكه برای عدالت‌گستری قیام خواهد كرد.

همچنین آن كه منتظر مصلح است، در اصلاح خود می‌كوشد تا برای جامعة ایمانی عنصری مفید، مؤثر و كار آمد باشد؛ بلكه برای اصلاح دیگران هم تلاش می‌كند. به این شكل اجتماع به سوی خوبی‌ها و ارزش‌ها پیش می‌رود. «اجتماع منتظر» جامعه‌ای هدف دار و ارزشی است و این از بركات شناخت عمیق نسبت به امام زمان است.



پی نوشتها :

[1]. «Futurism » یعنی اعتقاد به دورة آخر الزمان و انتظار ظهور منجی و مصلح جهانی بزرگ. برای بیشتر ر.ك: سیدهادی خسروشاهی، مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت، ص 55.

[2]. سید هادی خسرو شاهی، مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت، ص 76.

[3]. سید هادی خسروشاهی، مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت، ص 77 به نقل از رولیسیون بزرگ یا سیاست الحسینیه، فصل 7، صص49 و 50 تحت عنوان : فلسفه مذهب شیعه.
[4]. مقام معظم رهبری، (رسالت 26 / 9 / 76 ).



ادامه دارد ...



طبقه بندی: ضرورت طرح مباحث مهدویت، 
برچسب ها: ضرورت طرح مباحث مهدویت، بعد اجتماعی در مهدویت،
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.